Inscriere ONG in Registrul Asociatiilor

Inscriere ONG in Registrul Asociatiilor
Dupa lupte seculare ce-au durat mai multe luni, am zis sa va spun cateva idei despre infiintarea unui ONG, ca sa stiti ce va asteapta :)

Ne-am hotarat noi la un Craiova Blog Meet sa ne organizam in Asociatia Bloggerilor Olteni, pe scurt ASBO, si dupa ce-am adunat toate actele necesare (caziere fiscale, fond social, statut, act constitutiv, copii dupa buletine si contract de comodat) le-am predat la avocat si ne-a inregistrat cererea la Judecatoria Craiova pe 17 Decembrie 2015.

Pe 12 Ianuarie am fost solicitati sa mai depunem la dosar o copie dupa actul de proprietate cu care am facut comodatul, de parca in contractul de comodat nu se facea referire la acel act. Cu ocazia asta am fost pentru prima intr-o Judecatorie, am gasit sala, a venit completul, ne-am ridicat in picioare si cand ne-a intrebat de sanatate doamna judecatoare am depus si copia dorita.

Ne-a spus ca ramane in pronuntare si m-am gandit ca e de bine. Teoretic in 30 de zile sunt obligati sa se pronunte, practic nu exista sanctiuni asa ca pronuntarea s-a facut dupa mai multe luni.

Am mai incercat noi sa intrebam la grefier, dar ne-a zis sa asteptam pana cand ne vine scrisoare la sediul declarat. La inceputul lui Martie am primit "martisor" de la Judecatorie, ca s-au pronuntat, cu apel in termen de 5 zile. Am mai stat inca 1 saptamana si ne-am prezentat la Judecatorie, cu timbrele judiciare si cu cererile necesare pe care le-am gasit intr-un ghid util pentru ONG.

Nu mai spun ca am stat 2 ore in picioare la coada pentru a plati taxa de timbru judiciar, (diferita de timbrele judiciare care se iau de la Posta), timp in care colega mea a stat la cealalta coada la ghiseu. Adaug doar ca dupa ce credeam ca am depus hotararea judecatoreasca si gata s-a terminat, eram abia la inceput.

De la ghiseu ne-au indrumt spre o camera care se ocupa cu ONG-urile, unde am depus actele, hotararea judecatoreasca, timbrele judiciare si cererile gasite in ghidul online. Ni s-a spus ca mai dureaza pana cand se proceseaza si a mai durat pana pe 21 Martie, cand am primit inregistrarea Asociatiei in Registrul Judecatoriei. Asociatia era inregistrata cu data de 10 Februarie la Judecatoria Craiova, am zis ca asta este birocratia, am mai intrebat daca ne mai trebuie ceva si de la Judecatorie ne-au urat succes.

La ANAF chiar a fost un succes, in 10 minute am avut si CIF-ul. Mai ramanea "doar" de deschis contul bancar. Si de-aici trebuie sa bagati la cap, ca sa n-aveti dureri mai tarziu.

In primul rand ca imputernicirea din actul constitutiv referitoare la depunerea capitalului social n-are nicio legatura cu deschiderea contului. Ori faceti o hotarare a consiliului director si o aduceti impreuna cu copii dupa buletinele membrilor consiliului director ori specificati dinainte in actul constitutiv ca persoana care depune capitalul social e imputernicita si sa deschida contul.

Am venit cu hotararea semnata dar de la data inregistrarii asociatiei la Judecatoria Craiova si pana la deschiderea contului trecusera mai mult de 30 de zile si era posibil ca noi sa fi facut modificari in asociatie. Teoretic se poate, asa ca domnisoara simpatica de la ghiseu care se ocupa cu deschiderea contului la oengeu a dorit sa verifice in Registrul National al Asociatiilor si Fundatiilor.

Surpriza, nu era inregistrata Asociatia Bloggerilor Olteni, asa cum am constatat si eu dupa ce-am verificat. La Judecatorie zisesera ca au terminat cu noi, am trimis o solicitare la Ministerul Justitiei sa ne raspunda in scris daca online nu eram. Asa ne-a invatat domnisoara de la banca si am zis ca mai asteptam 2-3 saptamani daca tot am asteptat atat. Am trimis o solicitare scrisa la inceputul lui Aprilie si am primit raspunsul negativ pe 18 Aprilie.
raspuns Ministerul Justitiei - Biroul Evidenta ONG
Cu acest raspuns m-am dus din nou la Judecatorie, au mai verificat si au zis ca au depus tot ce trebuie dar ca mai dureaza. Am tot efcinciuit online sa vad daca Asociatia Bloggerilor Olteni apare in sfarsit in Registrul National ONG. Am mai sunat la judecatorie, mi-au spus din nou ca de la ei a plecat tot pana cand pe 30 Mai am trimis un e-mail la Ministerul Justitiei pe adresa relatiipublice@just.ro pentru a explica situatia si a gasi o rezolvare.

N-am primit raspuns la e-mail asa ca am sunat la telefonul gasit la Contact. La Biroul Evidenta O.N.G. e-mail-ul era deja cel la care trimisesem solicitarea, relatiipublice@just.ro.

Noroc ca erau si Informatii la telefon 037 204 1192 (Luni-Vineri 13.00 - 15.00). In prima zi a sunat ocupat mereu in intervalul 13:00 - 15:00, dar ziua urmatoare am reusit sa vorbesc cu o doamna binevoitoare, ocazie cu care m-a luminat despre ce s-a intamplat.
Cu aceste informatii noi am sunat din nou la Judecatorie, ca sa stiu daca au introdus datele. Doar ca datele sunt introduse de cineva de la Tribunal, de la departamentul IT. Aveau dreptate de la Judecatorie, ei dadusera toate materialele, dar de unde sa stiu eu ca operatia s-a intrerupt la Tribunal?

Incurajat de succesul telefonic cu Ministerul Justitiei am gasit datele de contact de la Tribunal si am sunat la departamentul IT. Nu era persoana cautata in prima zi, dar a doua zi am gasit-o si mi-a confirmat ca au replicat datele pe 2 Iunie. Asociatia Bloggerilor Olteni este inregistrata la Judecatoria Craiova in 10 Februarie, iar replicarea in registrul National al Asociatiilor si Fundatiilor a reusit dupa aproape 4 luni. Asta da precizie si tehnologie :)

Discutia era pe 7 Iunie, am vazut ca se actualizase Registrul ONG online si... Evrika, acum Asociatia Bloggerilor Olteni aparea. Pe 8 Iunie am revenit la banca dupa ce incepusem demersurile pe 1 Aprilie. Nu e pacaleala, a durat 2 luni sa deschid contul bancar si nu din cauza bancii ci din cauza neinregistrarii online a asociatiei in Registrul National al Asociatiilor si Fundatiilor.

Si uite asa, demersul inceput in Decembrie 2015 s-a incheiat pe 9 Iunie, data de la care avem si cont. Acum putem spune ca am intrat in randul ONG-urilor, asa ca am zis sa povestesc aceasta intamplare si sa trag concluziile de rigoare.
  1. Cand depuneti actele la Judecatorie sa depuneti si o copie dupa actul de proprietate, act de vanzare etc. ca sa nu va mai cheme la inca o data.
  2. Dupa ce primiti hotararea prin posta, mai asteptati cele 5 zile necesare apelului si abia apoi mergeti la Judecatorie cu scrisoare primita si cu cererile descrise in ghidul de mai sus.
  3. Dupa ce primiti inregistrarea asociatiei de la Judecatorie insistati si la Tribunal. Alegeti judetul si apoi cautati departmentul IT, ca sa fiti siguri ca s-a facut replicarea electronica a datelor in Registrul National al Asociatiilor si Fundatiilor.
  4. Verificati online daca apare Asociatia in Registrul National al Asociatiilor si Fundatiilor. Sunt 2 variante de fisiere, PDF si XLS, verificati in cel care are data de actualizare mai recenta. Este mai greu de cautat online intr-un document urias, mai usor se deswcarca documentul pe calculator si cautati local.
  5. Cand ajungeti la banca probabil ca au trecut mai mult de 30 de zile de la inregistrarea ONG-ului la Judecatorie, asa ca e bine sa veniti cu imputernicire pentru deschiderea contului, semnata de  Consiliul Director al Asociatiei. Asta daca nu cumva ati fost prevazatori si ati mentionat asta in actul constitutiv. Atentie! Imputernicirea pentru a depune capitalul social nu este acelasi lucru cu imputernicirea pentru deschiderea contului.
Spor asociator!

Etichete: , , ,