Povestile noastre, povestea Craiovei

Povestile noastre, povestea Craiovei
Azi, 3 Noiembrie 2015, se implinesc 149 de ani de la nasterea scriitorului craiovean Traian Demetrescu.

Cu aceasta ocazie Casa de Cultura Traian Demetrescu desfasoara mai multe evenimente culturale, printre care si un nou proiect denumit Povestile noastre, povestea Craiovei.

De la povestea cartierului la povestea orasului


La inceputul lui 2014 am vrut sa intelg ce inseamna teatrul comunitar si m-am regasit in povestea cartierului meu. N-am reusit sa ajung si la Festivalul de Teatru Comunitar, care a reunit povestile celor 11 cartiere, dar am reusit sa ajung azi la debutul unui proiect care-si doreste sa reconstituie povestea Craiovei din povestirile individuale si amintirile personale ale unor craioveni.
Lorena Stuparu Pavalan si Cornel Ungureanu
Imaginea Craiovei din alte vremuri a fost readusa in actualitate de craioveanca Lorena Stuparu Pavalan, cercetator stiintific la Institutul de Stiinte Politice si Relatii Internationale “Ion I.C. Bratianu” al Academiei Române, discutia fiind moderata de Cornel Ungureanu.

De Gaulle, Olga, bresle si italieni


Mi-au placut amintirile readuse in actualitate. Am aflat despre vizita Generalului De Gaulle in Craiova in 1968 si despre un oltean in fata caruia presedintele Frantei a batut pas de front si i-a dat raportul salutand cu mana la chipiu.

Un alt prieten pe care De Gaulle l-a revazut in Craiova a fost muzicianul George Simonis.

Trecem de la celebrul presedinte francez la Olga "nebuna", o femeie cunoscuta in Craiova datorita bagajelor pe care le cara dupa ea, spunand ca pleaca la Paris. Provenea dintr-o familie bogata si comunistii i-au confiscat cele 3 case. Pentru ca nu i-au lasat nici macar 2 camere, una in care sa traiasca si una pentru un atelier de pictura, a avut un soc si a ramas cu ideea ca trebuie sa plece in Franta.

Am mai aflat despre breslele din Craiova si patronii lor spirituali, care erau omagiati in cadrul unor parade si marsuri. Sf. Trifon era protectorul gradinarilor, Sf. Petru era patronul spiritual al celor care vindeau fructe, Sf. Nicolae era protectorul pescarilor iar pentru carciumari protectia venea de la Izvorul Tamaduirii.

Nu in ultimul rand, am mai aflat ca a existat o comunitate foarte importanta de italieni in Craiova.

Nu-i asa ca sunt interesante astfel de amintiri? Felicitari Tradem pentru demararea acestui proiect! (Tradem este pseudonimul sub care semna Traian Demetrescu si actualul nume scurt al Casei de Cultura Traian Demetrescu).

Pana la urmatoarea intalnire va las cu imagini din povestea Craiovei.

Spor!

Etichete: , , , , ,