Branzeturi cum se... cuVin la Craiova

Branzeturi cum se... cuVin la Craiova
Anul trecut pe vremea asta am participat la o degustare de vinuri si mi-am dat seama ca avem vinuri oltenesti foarte bune, dar pe care nu le apreciem la adevarata valoare pentru ca nu le cunoastem.

L-am cunoscut la acea degustare pe Alin Sintmbrean, pasionat de gastronomie si de pairing, iar de aici si pana la demararea unui proiect destinat mediatizarii vinurilor oltenesti n-a mai fost decat un pas, pe care l-am facut cat ai spune... branza.

In calitate de cel mai mare Fan Branza si de castigator al greutatii mele in branzeturi,
Cel mai mare Fan Brânza
alegerea pentru imperecherea vinurilor oltenesti a fost Delaco, unul din cei mai mari jucatori de pe piata de branzeturi din Romania.

Delaco este parte integranta a grupului francez Savencia unul dintre cei mai mari producatori de pe piata de lactate la nivel mondial. Importator exclusiv al unor branduri renumite precum Zott, Arla sau Joya, Delaco ofera un portofoliu de produse foarte vast clientilor de pe piata din Romania.

Astfel, ne-am gandit sa facem un eveniment dedicat vinurilor oltenesti care vor fi combinate cu branzeturi rafinateBranzeturi cum se... cuVin este numele evenimentului, care-si doreste sa contribuie la educatia gastronomica a bloggerilor si a iubitorilor de branzeturi si vin.
vinuri oltenesti combinate cu branzeturi rafinate
Prima degustare s-a desfasurat pe 15 Octombrie, branzeturile au fost oferite de Delaco iar vinurile au fost aduse de Vinarte, care ne-a pus la dispozitie gama Terase Danubiene dar si informatii pretioase dezvaluite de Costel Cainamisir, National Sales Manager Vinarte, Iustin Urucu, enologul sef Vinarte si de somelierul sef de la Casa Vinarte, Laurentiu Achim, presedintele Federatiei Somelierilor din Romania.
somelierul sef si enologul Vinarte la Craiova
Intr-o astfel de companie, Alin Sintimbrean, autorul DictionarCulinar.ro, ne-a prezentat o scurta istorie a branzeturilor, iar apoi am trecut efectiv la imperecherea branzeturilor Delaco cu vinurile Vinarte.
Alin Sintimbrean vorbeste despre branzeturi
Am trecut de la vinuri albe, spre rose si vinuri rosii-negre, acompaniate de branzeturi rafinate.
trio alb, rose, negru de la Terase Danubiene Vinarte
Locatia prezentarii a fost de mare clasa, Le Baron oferindu-ne un decor perfect pentru degustare si ajutor in desfasurarea evenimentului.
Branzeturi cum se... cuVin - educatie gastronomica
Evident, vedetele serii au fost branzeturile si vinurile, care dupa o sedinta foto si una de teasing au inceput sa-si dezvaluie secretele.
branzeturile si vinurile au fost vedetele serii
Am inceput cu Mozzarella Fresca oferita de Delaco, asortata si cu Sauvignon Blanc - Terase Danubiene de la Vinarte.
Mozzarella Fresca si Sauvignon Blanc
Despre Mozarella Fresca se spune că a fost descoperita accidental atunci când o bucată de cas proaspăt a căzut într-un vas cu apă clocotită, la o fabricută de brânzeturi, undeva pe lângă Neapole. Cum si pizza s-a născut în aceeasi zonă, asocierea dintre cele două a devenit portdrapelul bucătăriei italiene pe tot globul.

Despre Sauvignon Blanc am aflat de la Laurentiu Achim ca numele provine de la "sauvage" (salbatic), iar mirosul specific al unui Sauvignon perfect ar fi cel de "pipi de pisica".
Laurentiu Achim - somelierul Vinarte
Eu imi notam informatiile pretioase atunci cand am fost surprins de un coleg :)
miros sauvage pisicesc
Nu am pisica, nu stiu cum este mirosul de lichid sauvage pisicesc, dar am cam strambat din nas cand am auzit ;) Cand am gustat insa si din mozarella si din vin, am simtit doar un gust divin, semn ca imperecherea a fost reusita. O imperechere ok trebuie sa aiba un gust mai bun decat fiecare componenta luata separat, astfel incat la toate imperecherile s-a urmarit o combinare sinergica a vinurilor si branzeturilor.

Urmatoarea imperechere a fost intre Emmentaler de la Delaco si Tamaioasa Romaneasca - Terase Danubiene de la Vinarte, un vin alb demi-sec. Am auzit si o gluma despre "cascavalul cu gauri", secretul fabricatiei branzeturilor Emmentaler constand in amestecarea unui kilogram de cascaval cu 1 kilogram de gauri :)

Am trecut la Petit Camembert - Ile de France oferit de Delaco alaturi de un Rose Terase Danubiene de la Vinarte.
Petit Camembert - Ile de France si Rose - Terase Danubiene Vinarte
Camembertul s-a născut odată cu Republica Franceză, la sfârasitul secolului 18, devenind un simbol national al Frantei. Se spune că a fost produsă pentru prima dată de Marie Harel, sotia unui fermier din Normandia, sub îndrumarea unui preot originar din regiunea Brie. Cum se întâmplă adesea, brânza Camembert îsi depăseste rapid predecesorii devenind o adevărată piatră de hotar în cultura culinară franceză.

Despre Rose-ul asociat am aflat ca este produs in 2014 si am decosperit ca merge foarte bine cu paine prajita si cu o branza cremoasa cum este Petit Camembert. Am mai aflat ca Rose-urile sunt vinuri care nu au potential de invechire, iar un vin produs in 2014 se bea cel mai tarziu in 2015.

Daca tot am vorbit de regiunea Brie, urmatorul tip de branzeturi a fost Brie au bleu - Ile de France, pus la dispozitie de Delaco, tot alaturi de Rose.
Brie au bleu - Ile de France - Rose Terase Danubiene - Vinarte
Cu Rose am asortat si cascavalul Sofia de la Delaco, apoi am trecut la cascaval afumat cu Feteasca Neagra - Terase Danubiene de la Vinarte, o asociere in contrast intre un vin fructat si un cascaval afumat. Am aflat ca afumarea se face cu lemnn de esenta tare, la temperatura scazuta, in cazul Delaco fiind vorba despre fum de fag.
Iustin Urucu, enologul Vinarte
Iustin Urucu, enologul sef de la Vinarte, ne-a spus ca la Feteasca Neagra primul gust pe care-l simti este fructul si ca soiurile rosii cum este acesta sunt ajutate foarte mult de clima din Oltenia. Feteasca Neagra este un soi vechi romanesc, samburi din acest soi de vin fiind descoperite in vase din ceramica de Cucuteni.

Se mai stie ca acest vin era facut de maicutele din manastiri, numele de Feteasca Neagra venind de la vesmintele negre ale maicutelor dar si de la culoarea rosie-neagra a vinului.

Urmatoarea combinatie a fost preferata mea, atat pentru componentele separate de branzeturi si vin, cat si datorita imperecherii sinergice pe care am simtit-o.
Grana Padano Delaco - Negru de Dragasani - Vinarte
Delaco ne-a oferit Grana Padano iar Vinarte a desavarsit combinatia cu Negru de Dragasani - Terase Danubiene.

Imi place gustul de la Grana Padano si faptul ca este o branza mai crocanta. Am aflat ca acest lucru este datorat lactatului de calciu care se precipita in timpul procesului de maturare. Dupa un timp mai lung, procesul de maturare se continua intr-un ritm lent iar Grana Padano devine si mai sfaramicioasa.

Negru de Dragasani nu mai bausem, dupa cum ii spune numele este un soi originar din zona Dragasani care a fost plantat in Mehedinti, in apropierea teraselor danubiene si a fost potentat de clima mai blanda si de curenti de aer ai Dunarii care fac un mediu unic in zona.

Aceasta imperechere, care mi s-a parut perfecta si simpla, a beneficiat de o asociere in contrast intre gustul plin si fructat al vinului si componenta grasa din Grana Padano.

In sfarsit, ultima imperechere intre branzeturi si vinuri a fost intre Roquefort - Ile de France oferit de Delaco si Merlot - Terase Danubiene de la Vinarte.
Roquefort - Ile de France de la Delaco
Roquefort este cea mai celebra branza cu mucegai albastru, dar si branza obtinuta in cele mai stricte conditii: oi dintr-o anumita zona, hranite doar cu fân din acea zona, iar branza rezultata este maturata doar in pesterile din zona Roquefort-sur-Soulzon.

Pe plan mondial, branzeturile Roquefort genereaza o asociere faimoasa cu un vin obtinut cu mucegai nobil din zona Bordeaux. In portofoliul Vinarte exista un astfel de vin, Sirena Dunarii. Mucegaiul folosit apare in mod natural in functie de conditiile de clima, pana acum existand productii pentru Sirena Dunarii doar in anii 2000, 2001 si 2012.

Deoarece noi am degustat exclusiv gama Terase Danubiene, am lasat Sirena Dunarii pentru o degustare viitoare, iar de data asta am ales Merlot, pe care l-am servit cu Roquefort si fruncte confiate. 

Branzeturile Roquefort fiind puternic aromate, m-as fi asteptat ca femininele sa strambe din nas. Am fost placut surprins sa constat ca tocmai combinatia de Merlot - Roquefort a prefarata unor dintre colegele noastre de blogosfera.
Blogosfera feminina a savurat Roquefort cu Merlot
Si pentru ca tot am ajuns la partea feminina a blogosferei, am imortalizat momentul alaturi de Bianca. 
Alaturi de Bianca, autoare de versuri cu vin
Inainte de a afla ea ca vom face degustari cu vin, a scris cateva versuri superbe.

Sticla de vin roşu deschisă îşi stinge şi ultima picătură de nemurire
Pe buzele mele care cerşesc 
O acută dorinţă de libertate.
Ca un prădător, ai pus la cale un plan de a mă vâna
Atât de însetat şi înfometat de dragoste.
Pregătit să îmi dăruieşti abisul
Mai deschizi o sticlă de vin,
Eşti conştient că îţi voi bea şi ultima picătură de suflet,
Îţi voi pătrunde în venele minţii tale
Iar simţurile tale se vor contopi cu ale mele...

Sunt curios ce va scrie dupa aceasta degustare :) Eu n-am scris versuri, dar am lasat cateva impresii in cartea de oaspeti de la Restaurantul Le Baron Craiova.
impresii in cartea de oaspeti Le Baron Craiova
N-am fost singurul blogger care a scris aseara, in cartea de oaspeti sau in agenda. Am auzit atatea informatii pretioase si inedite incat avem agendele pline :)
informatii pretioase notate in agendele bloggerilor
Degustarile s-au incheiat cu indemnul lui Laurentiu Achim, "nu uitati, vinul este cultura". Am mai retinut o vorba de duh de la somelierul sef, la degustari trebuie sa fie "mai putin bla bla bla si mai mult gâl-gâl-gâl" :)

Dupa ce am multumit vorbitorilor, am trecut la discutii libere pe diverse teme si in diferite formate. Am reusit sa fac o poza cu reprezentantii Vinarte, am facut si o poza de grup cu protagonistii evenimentului Branzeturi cum se... cuVin
protagonistii evenimentului Branzeturi cum se... cuVin
si o poza de grup cu bloggerii care au ramas pana la final.
poza de grup blogosferic de final
Inainte de incheiere as vrea sa mai spun ca a fost cu adevarat o promovare olteneasca a vinurilor oltenesti. Sergio Faleschini, presedintele Vinarte, este nascut chiar in Craiova, parintii sai emigrand din Italia in 1936. Enologul sef de la Vinarte, Iustin Urucu este si el craiovean, iar Costel Cainamisir este teleoltean.
vinuri oltenesti, promovare olteneasca
Ne vom mai intalni in aceeasi formatie si ca sa fim siguri am marcat 2 sticle cu autografele Vinarte. 
autografe Vinarte cu potential de invechire
Din pacate Iustin plecase cand ne-a venit ideea, dar vom completa semnaturile a trio-ului Vinarte la urmatoarea intalnire.

Evenimentul Branzeturi cum se... cuVin va continua si in lunile urmatoare, Asociatia Bloggerilor Olteni avand de descoperit (si de asociat cu branzeturi) vinurile din circa 30 de podgorii oltenesti. Adica vom tot degusta timp de vreo 3 ani pana cand putem spune ca am cunoscut si mediatizat toate casele de vin din Oltenia. Pana atunci va las cu Branzeturi cum se... cuVin in imagini foto si in imagini miscatoare :)



Spor degustator!

Etichete: , , , , , , , ,