Date deschise, persoane inchise...

Date deschise, persoane inchise
Cum va spuneam, ieri am fost alaturi de Centrul pentru Jurnalism Independent pentru a invata despre datele deschise.

Datele deschise, puse la dispozitie publicului larg de catre autoritati, sunt considerate atat de importante in SUA incat cei care impiedica accesul la astfel de date pot sa-si piarda libertatea.

In Romania nu am ajuns atat de departe cu datele publice deschise, insa daca am avea mai multe astfel de date s-ar putea face corelatii interesante, in urma carora nu neaparat sa apara persoane inchise, cat o mai mare deschidere catre transparenta si catre decizii corecte bazate pe date certe.

Romania face parte dintre cele 46 de state care si-au asumat Open Government Partnership, datele publice deschise fiind un capitol la care desi stam binisor, e loc de mai bine.

Iata cateva dintre beneficiile datelor publice deschise:
In Romania datele deschise sunt colectate la data.gov.ro. Procesul este la inceput, dar chiar si asa se pot gasi informatii interesante.

Cum eu abordez sanatatea in multe articole de pe blog, am fost curios sa caut seturi de date deschise cu ajutorul cuvantului cheie sanatate.

Asa am ajuns la paturile disponibile in spitalele din Dolj si am observat ca... suntem cam stresati.

Dintr-un total de 4176 de paturi in spitale, 21% sunt disponibile pentru afectiuni neurologice si neuropsihiatrice. Este un simplu exemplu si o concluzie facila bazata pe date deschise, nu pe zvonuri.
workshop despre datele publice
Ioana Avadani si Cristina Lupu ne-au prezentat diverse exemple de utilizare a datelor deschise in lume.  

In SUA exista Sunlight Foundation care opereaza cu astfel de date publice deschise si ofera tot felul de informatii si aplicatii, cum ar fi de exemplu toate declaratiile unui politician. Sau in functie de publicitatea politica platita la TV, cine incearca sa-i influenteze pe americani si in ce directie.
Sunt si alte aplicatii care ofera o harta a riscului de cancer in SUA.
harta a riscului de cancer in SUA
Am intrat in direct pe Skype cu Cristian Botan, cunoscut in online datorita aplicatiei publicjob.ro care centralizeaza posturile vacante din administratie.
Cristian Botan
Asa am descoperit ca acest tanar este acum consilier in Cancelaria Primului-Ministru si nu in ultimul rand ca are un site si un blog interesant.

De la Cristian Botan am mai aflat si alte utilizari ale datelor deschise:
S-a vorbit si despre legile romanesti care reglementeaza transparenta datelor:
M-am bucurat sa vad multi studenti dar si interes din partea presei locale.  
online prin Skype
In concluzie a fost o intalnire interesanta si mai asteptam si altele. Pana atunci va las cu cateva imagini de evenimentul CJI de la Craiova.

Spor deschis!

Update:  Ioana Avadani si Cristina Lupu despre libertatea de exprimare la Digi 24 Craiova.

Etichete: , , ,