Operatiunea "Ciolanul fasolit" in ţest


Operatiunea "Ciolanul fasolit" in ţest
Sursa foto
Am copilarit la tara astfel incat gustul copilariei are legatura cu painea in ţest si cu alte bunatati pe care bunica mea le facea cum numai ea stia. Ne facea si cozonac, sarmale, piftii sau alte minunatii, dar parca si acum papilele mele gustative isi amintesc ciolanul cu fasole facut in oala de lut, la ţest.

O singura data pe an ne facea bunica-mea ciolan cu fasole, dar era memorabil. Asteptam cu pofta anul viitor, desi de fiecare data mama-mare zicea ca este ultima data cand ne mai face.

Pe vremea aceea butelia de la tara era pe cartela si daca ar fi stat sa faca ciolan cu fasole la cuptor, probabil ca s-ar fi dus jumatate din butelia din luna respectiva. Si nici n-ar fi iesit la fel de gustos, pentru ca aragazul si cuptorul de-atunci erau... din alta epoca.

Asa ca bunica-mea folosea ţestul, iar "Operatiunea Ciolanul Fasolit" ii lua o zi intreaga. Statea in jurul focului si mai punea coceni de porumb, joarde de vita de vie si ce se mai strangea prin gospodarie. La tara nimic nu se arunca, iar lemnele erau pastrate pentru incalzire.

Noi fiind in vacanta de iarna ne trezeam mai tarziu, iar la masa de dimineata deja mirosea a fasole. La pranz mirosul de fasole cu ciolan devenea de nesuportat, dar bunatatea inca nu era gata de mancat.

Abia spre seara se incheia "Operatiunea Fasolea Ciolanita" si de multe ori uitam sa mai asteptam "sa-i iasa sufletul". Ne napusteam pe nemaipomenita fasole cu ciolan, aburinda si cu un miros care ne scotea din minti. Noroc cu muraturile proaspete, scoase din beci, care ne mai racoreau dupa fierbinteala abia iesita din ţest.

Bunicu-meu avea grija sa scoata si o cana de Zaibar, negru si gustos, sa mearga mai bine ciolanul.

Daca nu v-a lasat gura apa pana acum, foarte probabil ca n-ati gustat niciodata ceva asa de bun :)

fasole cu ciolan
Mai avem si acum ţestul la tara, insa bunica-mea ne priveste din ceruri dupa ce pana la 94 de ani a rasfatat cu bunatati traditionale fix 3 generatii de nepoti. Insa vremurile s-au schimbat iar azi chiar si eu pot sa fac fasole cu ciolan, nu o singura data pe an, ci de cate ori am pofta.

Arhaicul cuptor mobil, cum a fost denumit ţestul de lut, a fost inlocuit, dar gustul a ramas. Acum tehnologia ne utileaza bucataria cu incorporabile care ne fac viata mai usoara.
Hotpoint Ariston
Un cuptor incorporabil de la Hotpoint Ariston tine locul ţestului din copilarie, iar cu un singur buton reglezi temperatura si cam asta este toata osteneala. Pastrez gustul copilariei, dar am prins si gustul tehnologiei :)

Nu trebuie sa mai stau aplecat si sa alimentez ţestul cu lemne, nu ma mai dogoreste la fata focul din vatra si am posibilitatea sa pastrez temperatura constanta.
Hotpoint Ariston
Sa mai spun ca Hotpoint Ariston este sinonim cu consumuri reduse si eficienta mare? Sa mai zic si de auto-curatare? Dar despre iluminare si ventilare?

Am sa zic doar ca Hotpoint Ariston merge ceas (digital) si ca "Operatiunea Ciolanul" s-a simplificat. Daca din punct de vedere tehnologic mai simplu de atat nu se poate, sa va spun si cateva secrete, de la bunica mea notate, fara de care iar nu se poate :)

Mai intai pun boabele de fasole la inmuiat
boabele de fasole la inmuiat
si ciolanul la rece, alaturi de vin :)
ciolanul la rece, alaturi de vin
Dupa ce s-au inmuiat boabele (cateva ore, depinde de fasole), intr-un vas de lut cu capac se pun fasolea, apa si ciolanul, apoi se baga la cuptor la 200 de grade,
bagam la cuptor
completand cu apa de cate ori seaca.
yam-yam
Operatiunea se repeta pana cand se inmoaie boabele de fasole. Spre final se adauga cimbru si se mai tine un pic :)

Atat este de simplu, dar atat de bun este rezultatul :)

In amintirea gustului copilariei, prefer vase de lut pentru cuptor,
fasole cu ciolan in vas de lut
dar si pentru farfuria in care mananc fasolea cu ciolan
fasole cu ciolan in strachina de lut
sau pentru farfuria de muraturi.
muraturi in farfurie de lut
Iar in amintirea bunicilor mei, un pahar de vin rosu-negru nu poate lipsi de langa o asemenea bunatate.
Ca sa fie pofta si mai buna, va mai spun ca la MarketOnline gasiti cele mai bune oferte pentru a da gust poftelor din copilarie.

atent la Master Chef
Si daca si un Master Chef zice ca totul este OK, nu-mi ramane decat sa va doresc: Pofta buna!

P.S.
Imaginea este din alt context, dar poate observati cat de atent eram la ce zicea juriul Master Chef.

Sunt sigur ca daca ar gusta ciolanul cu fasole, as trece de preselectie :)

Particip cu acest articol la SuperBlog 2013.

Etichete: , , ,