La Craiova m-am nascut a doua oara


La Craiova m-am nascut a doua oara
"La Craiova m-am nascut a doua oara" afirma candva Constantin Brancusi. 

Cu ocazia Zilelor Constantin Brancusi la Craiova, am inteles de ce a rostit aceste cuvinte, dar am mai inteles si altceva: cunoastem prea putine lucruri despre omul Brancusi, despre operelor sale si despre semnificatia lor. 

Si, ca atare, nu stim sa le pretuim.

Referitor la Craiova, Constantin Brancusi s-a nascut a doua oara aici pentru ca a avut posibilitatea sa se inscrie cu bursa la Scoala de Arte si Meserii. Tot cu bursa de la Craiova a urmat si Scoala de BelleArte de la Bucuresti, iar mai tarziu a plecat la Paris.

Copilul descult venit pe jos de la Hobita avea sa fie recunoscator pentru ajutorul primit in cetatea Baniei, atunci cand a spus: "La Craiova m-am nascut a doua oara".

Se spune ca tot pe jos a plecat si la Paris, refuzand sa primeasca bani pentru realizarea bustului lui Carol Davila, dupa ce comisia de receptie isi dadea cu parerea ca "nasul e prea mare si epoletii prea mici".

In Atelierul de la Paris, Constantin Brancusi si-a creat micro-universul lui romanesc si a ajuns la "esenta lucrurilor" devenind "unul dintre cei mai mari creatori ai tuturor timpurilor", cum avea sa spuna Jean Cassou.

Apropiindu-se de amurgul vietii, artistul a vrut sa lase Atelierul de la Paris Romaniei, dar statul comunist a refuzat mostenirea, considerandu-l pe Brancusi un reprezentat al artei burgeze decadente...

Brancusi a sperat pana in ultimul moment ca atelierul sau va ajunge totusi in Romania draga. Intr-un final, Atelierul a ajuns in proprietatea statului francez, Brancusi donandu-l Muzeului National de Arta Moderna din Paris (actualul Centru Pompidou), al carui membru fondator a fost.

Si iarasi revenim la Craiova, deoarece in 1956 s-a deschis aici un spatiu permanent dedicat prezentarii operelor artistului - Cabinetul Brancusi, Muzeul de Arta din Craiova fiind primul din tara si printre primele din lume care au dedicat un loc special creatiilor lui Constantin Brancusi.

Despre semnificatia si importanta capodoperei creata de Constantin Brancusi la Tg. Jiu am aflat detalii cutremuratoare vizionand documentarul artistic "Calea Eroilor - Istoria unei capodopere", de Horia Muntenus.

Este un documentar de 3 ore si jumatate, realizat dupa o munca de 2 ani si finalizat la sfarsitul anului 2012.  Daca aveti posibilitatea sa-l urmariti, vi-l recomand cu  placere. Urmarind documentarul am mai inteles inca o mare vorba a lui Brancusi referitoare la ansamblul de la Tg. Jiu: "Nici nu stiti ce va las eu voua!"

Ma bucur din tot sufletul ca prima editie a Zilelor Brancusi la Craiova mi-a daruit atat de multe informatii si sper ca editia a II-a sa fie cel putin la fel de interesanta.

Spor!

Etichete: , ,